De feestdagen staan weer voor de deur. Dat betekent meestal gezelligheid alom. Alleen is dit niet het geval voor veel ouderen. Ruim 40% van de 65-plussers voelt zich eenzaam. Ze missen de waardevolle contacten en emotionele banden met anderen. Sociale relaties met andere mensen zoals familieleden en vrienden is essentieel voor een bevlogen leven. Maar wat als je ouder wordt en het aantal vrienden of familieleden langzaam uitdunt?
Weer onder de mensen zijn

Zorgorganisatie Omring voelt zich verantwoordelijk voor de zorg en ondersteuning van ouderen in Noord-Holland. Zij wilden het probleem van eenzaamheid onder ouderen op een confronterende manier onder de aandacht brengen. Omring deed dit door een oudere vrouw van haar eenzame etage op 3-hoog te verhuizen naar een gezellige etalage in winkelcentrum ‘De Kroonpassage’ in Den Helder. Oma Jo, zo wordt ze genoemd, is niet onopgemerkt gebleven in het winkelcentrum. Het winkelend publiek die langs de (woon-) etalage van Oma Jo liepen reageerde verrast maar ook hartverwarmend. Met het in scene zetten van deze situatie wil zorgorganisatie Omring de aandacht vragen voor eenzaamheid onder ouderen. Oma Jo heeft het enorm naar haar zin gehad in haar etalagewoning en had het liefst langer gebleven.
Elkaar ontmoeten
RataPlan beaamd dat eenzaamheid een serieus probleem is en ook wij proberen om eenzaamheid tegen te gaan. De bereidwilligheid was dan ook hoog toen RataPlan Schagen werd gevraagd om zorgorganisatie Omring te helpen door meubels aan te leveren zodat de etalagewoning van Oma Jo ingericht kon worden.
Naast campagnes zoals die van Omring probeert RataPlan ontmoeting tussen klanten (en medewerkers) te stimuleren in de winkel. Tijdens het winkelen kunnen mensen elkaar ontmoeten in de koffiecorner onder het genot van een kopje koffie of gebakje. Daarnaast vinden een aantal medewerkers het ontzettend leuk om een gesprek te voeren met klanten. Zo zei een klant die winkelt bij RataPlan Haarlem in de Werfstraat: “Ik ben hier een vaste klant en ik kom elke week langs bij RataPlan. Niet alleen voor de spullen maar ook voor een gesprekje met de medewerkers.”
