
Kringloopkleding wordt steeds hipper. Steeds meer jongeren gaan bij kringloopwinkels winkelen. Eén van de doelen van RataPlan is om het hergebruik van goederen zoveel mogelijk te bevorderen waardoor verspilling wordt voorkomen. Daarbij zijn jongeren een belangrijke doelgroep aangezien zij de toekomst zijn.
Vintage Hopper
Begin december werd RataPlan benaderd door drie studentes van de Hogeschool Utrecht. Zij wilden graag een samenwerking aangaan met RataPlan voor een bepaald project. De opdracht: zet een eigen start-up op. Het idee van de drie studentes was om een rondreizend verkooppunt te worden voor tweedehands kleding, de Vintage Hopper. En dan voornamelijk gericht op jongeren.
Het uitgangspunt van de Vintage Hopper is jongeren overhalen om meer voor tweedehands kleding te kiezen. Met een rondreizende bus wordt er tweedehands kleding aangeboden op plekken waar veel jongeren komen. Hierbij kun je denken aan festivals of bijvoorbeeld universiteiten.
De kleding die zij voor dit concept gebruiken wordt verkregen via diverse kringloopwinkels. Zo ook via RataPlan. De studentes zijn de kringloopwinkels afgegaan om kleding uit te zoeken voor hun testpilot. De bedoeling is dat zij deze kleding in hun pop-upstore presenteren en deze dan verkopen.
De testpilot

7 januari jl. heeft de eerste testpilot plaats gevonden bij café ‘HideOut’ op het Sciencepark te Utrecht. Het was een groot succes. De jongeren die langs zijn geweest bij de pop-up waren zeer positief en ze hebben zelfs meerdere artikelen verkocht. Op deze manier worden jongeren op een andere manier in aanraking gebracht met tweedehandskleding en in een ander soort setting.
Wij wensen de meiden van de Vintage Hopper heel veel succes in de toekomst en wie weet ligt er een mooie samenwerking in de toekomst!