Steeds meer elektrische apparaten verdwijnen nog in het restafval of blijven ongebruikt in huis liggen. Dat is zonde, want in veel apparaten zitten waardevolle grondstoffen die opnieuw gebruikt kunnen worden. Daarom werken de Branchevereniging Kringloop Nederland en Stichting OPEN samen om het inzamelen van afgedankte elektra makkelijker te maken.
RataPlan doet hier actief aan mee. Met zes winkels zijn wij een Premium Pick Up Point (PPP) binnen deze samenwerking. Dat betekent dat je bij deze winkels eenvoudig je oude elektrische apparaten kunt inleveren, zodat ze een tweede kans krijgen via hergebruik, reparatie of recycling.
Dit zijn de winkels die deelnemen aan dit project!
Oude elektra meegeven bij een ophaalafspraak
Maak je een ophaalmoment of bezorgafspraak met een van de bovengenoemde vestigingen? Dan kun je je oude elektrische apparaten en lege batterijen gewoon meegeven met onze chauffeur. Denk bijvoorbeeld aan een oud koffiezetapparaat, lamp, stofzuiger of kleine keukenmachine.
Zo maken we het nog makkelijker om elektra duurzaam in te leveren. Jij ruimt op, wij zorgen dat waardevolle materialen behouden blijven. Win-win dus.
Zelf apparaten inleveren in de winkel
Je bent natuurlijk ook altijd welkom om elektrische apparaten zelf naar de winkel te brengen. Dat mag groot of klein zijn, werkend of kapot. Alles is welkom.
In onze kringloopwinkels worden de apparaten zorgvuldig gesorteerd. Wat nog goed werkt, krijgt een tweede leven in de winkel. Andere apparaten worden gerepareerd of verantwoord gerecycled. Zo dragen we samen bij aan minder afval en meer hergebruik.
En het mooie is: met elke ingeleverde kabel, mixer of boormachine help je ook mee aan werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Een kleine actie voor jou, een grote stap richting een circulaire economie. ♻️


